Hoofdstukken

Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

Welzijn en WMO

Alle inwoners van Den Haag moeten zoveel mogelijk naar vermogen meedoen in de samenleving. In onze steeds complexer wordende maatschappij hebben sommige mensen daarbij ondersteuning nodig. Zodat zij hun weg naar instanties kunnen vinden, hun problemen kunnen oplossen, een ondersteunend netwerk op kunnen bouwen en weer actief mee kunnen doen in de samenleving. We gaan hiervoor het volgende doen (zie ook het hoofdstuk Stadsdelen en dienstverlening):

  • We zetten in op het vaker en sneller reageren op signalen van inwoners zoals WMO-meldingen en medische hulpvragen;
  • Mantelzorgers en vrijwilligers zijn goud waard. Jaarlijks ontvangen zij een cadeaubon als blijk van waardering. We streven ernaar de ervaren druk door mantelzorgers daar waar mogelijk te verminderen;
  • We kijken of de dienstverlening vanuit de Servicepunten XL goed aansluit bij de behoefte en intensiveren vroegsignalering vanuit de wijk;
  • Inwoners die gebruikmaken van het doelgroepenvervoer moeten kunnen vertrouwen op kwalitatief sterke en betrouwbare dienstverlening. We zetten ons samen met belangenorganisaties in voor doelgroepenvervoer waar leerlingen, senioren en mensen met een beperking op kunnen rekenen;
  • We verminderen de marktwerking in de WMO;
  • We gaan aan de slag met alle aanbevelingen uit het recente Rekenkamerrapport ‘Werk aan Welzijn’ om de sturing op en de impact van het welzijnswerk en de verantwoording daarover aan de raad te verbeteren.
Deze pagina is gebouwd op 10/12/2023 13:22:50 met de export van 10/12/2023 13:18:30